سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش راه اندازی FTP Server

به عنوان یک کاربر خانگی ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد که بخواهید تعدادی از فایل‌های خود را در مدت زمانی نامحدود در دسترس دیگران قرار دهید اما به دلایلی نمی‌خواهید که پوشه Share شده‌ای درسیستم‌تان وجود داشته باشد و یا شاید یک مدیر سیستم هستید که دفاتر متعددی در نقاط مختلف شهر یا کشور دارید و استفاده از فایل‌های مشترکی برای همه دفاتر الزامی‌به نظر می‌رسد اما حجم و محدودیت های شبکه امکان ارسال آنها را با پست الکترونیکی فراهم نمی‌کند؛ اصلاً شما می‌خواهید این دسته از فایل‌ها همیشه در یک جای ثابت برای دریافت در دسترس باشند و دائم مجبور نباشید برای تک تک دفاتر آنها را ارسال کنید.

یک راه حل ساده ، سریع و قدیمی‌برای این کار راه اندازی یک FTP Sever است. شما می‌توانید بر روی ویندوز XP Professional خانگی خود یا یکی از سرورهای محل کار به سادگی و در عرض چند دقیقه یک سرویس انتقال فایل راه اندازی کنید. با ما باشید تا در انتهای مقاله شما هم یک FTP Server داشته باشید.پروتکل FTP یا File Transfer Protocol یکی از پروتکل‌های لایه کاربرد (Application) در معماری TCP/IP است که مسئولیت انتقال فایل‌ها را تحت شبکه بر عهده می‌گیرد، برنامه سرویس دهنده FTP از پورت TCP شماره 20 یا 21 استفاده می‌کند که با استفاده از پروتکل TCP اقدام به انتقال فایل بین سیستم های مبتنی بر ویندوز و یک سرویس دهنده FTP ویندوزی می‌کند. با اینکه برخی از توانائی‌های این سرویس توسط سرویس وب (www) نیز ارائه می‌شود اما هنوز استفاده از سرویس FTP رواج دارد. به طور کلی به علت مسایل امنیتی سعی می‌شود که امکان ارسال فایل توسط همه کاربران غیر ممکن گردد و تنها عده خاصی با داشتن کلمه و رمزعبور قادر به ارسال فایل بر روی FTP Server باشند.

یک FTP Server می‌تواند سرویس دهنده‌ای بسیار کارآمد باشد در عین  اینکه عدم نظارت و کنترل آن ممکن است نقطه ضعفی برای سیستم به شمار آید.

FTP با شماره پورت 21 ، یک پروتکل قدیمی ‌است و کاربرد آن به زمانی بر می‌گردد که استفاده از پورت 80 (WEB) نیز چندان فراگیر نشده بود. زمانی می‌توان از یک کامپیوتر (با سیستم عامل XP ، 2000 یا 2003) خدمات FTP دریافت نمود که این سرویس روی آن سیستم عامل فعال شده باشد یعنی یک FTP Server روی سرور مورد نظر در حال کار باشد. بعد از برقراری ارتباط با FTP Server در حقیقت شما به یک FTP Client تبدل می‌شوید.

بوسیله این پروتکل می‌توان فایل ها را در سرویس دهنده Upload نیزکرد اما برای قرار دادن فایل در طرف سرویس دهنده بایستی هر اپراتور یک FTP Account  داشته باشد که توسط ارائه دهنده سرویس در اختیار کاربر یا همان FTP Client قرار گرفته و بوسیله آن با توجه به حق دسترسی تعیین شده می‌توان به ایجاد ، اضافه، حذف و یا تغییر فایل‌های موجود در سرویس دهنده از طریق یک دستگاه دیگر بپردازد. برای  Uploadکردن می‌توان از برنامه‌هایی مانند Cute FTP ،  Flash FXP ، WS FTP و … استفاده نمود. اما در این مقاله قصد داریم از طریق راه‌‌اندازی FTP Server این کار را آموزش دهیم.

راه اندازی FTP Server
• نصب سرویس FTP


سرویس FTP یکی از سرویس‌های ارائه شده به همرا  IIS(Internet Information Services) است که به طور پیش فرض در تمام سیستم عامل‌ها غیرفعال است پس بایستی آن را نصب و فعال کرد.

برای این منظور مراحل زیر را طی کنید:

1ـ Control Panel را باز وAdd or Remove Program  را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده از قسمت سمت چپ، بر روی آیکون  Add/Remove Windows … را کلیک کنید.

2ـ پس از چند لحظه انتظار پنجره مربوطه ظاهر می‌شود در لیست Component  ماننددر مربع کنارIIS تیک بزنید بدون اینکه با زدن Next به مرحله بعد بروید، دکمه Details را انتخاب کنید.

3ـ IIS شامل چندین سرویس است که یکی از آنها  FTPاست و چون هدف ما تنها نصب FTP است پس در پنجره Details در ابتدا تیک کنار همه گزینه‌ها را برداشته و فقط گزینه  Service (FTP) File Transfer Protocol را انتخاب کنید که طبق شکل 2 به همراه آن ، دو سرویس دیگر نیز فعال می‌شود. تغییری در این تنظیمات ندهید؛ Ok را بزنید و با بازگشت به صفحه قبل Next را انتخاب کنید.

4ـ در اینجا نصب سرویس شروع می‌شود. در اواسط روند نصب، از شما درخواست CD ویندوز می‌شود.پس از قراردادن CD و نصب فایل‌های مورد نیاز ، سرویس FTP بر روی کامپیوتر فعال می‌گردد.

قراردادن فایل‌ها بر روی FTP Server

با طی شدن مراحل بالا اکنون سیستم به یک FTP Server تبدیل شده است برای قراردادن فایل‌های مورد نظرتان ، پوشه خاصی در نظر گرفته شده است که هر چیزی که در این پوشه قرار گیرد سرویس دهنده آن را در لیست فایل‌ها و پوشه های FTP Server قرار می‌دهد.

همانطور که در شکل 3 و 4 مشاهده می‌کنید به محض نصب FTP Server یک پوشه در درایو C کامپیوتر ایجاد می‌شود که Inetpub نام دارد . درون این پوشه نیز دو پوشه دیگر به نام‌های ftproot و AdminScripts قرار دارد، پوشه مورد بحث ما که محل قرارگیری فایل‌های FTP Server است  ftproot است. حالا همه چیز آماده قرارگیری فایل‌ها است. فایل‌هایتان را در این مکان قراردهید، هم اکنون شما یک FTP Server آماده استفاده دارید.