سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش راه اندازی FTP Server قسمت دوم

اتصال به FTP Server

یقیناً یک FTP Client ابتدا باید به FTP Server متصل گردد تا بتواند از خدمات آن استفاده کند در یک شبکه داخلی این امر با تایپ یکی از دو نوع آدرس زیر در نوار آدرس IE یا هر Web Browser دیگری مثل Mozilla میسر می‌شود و کاربران شبکه با داشتن IP Address یا نام کامپیوتر سرویس دهنده FTP ، می‌توانند لیست فایل‌های موجود در آن را مشاهده و سپس نسبت به دریافت اقدام کنند.

[ftp: //[FTP Server IP address

[ftp: //[FTP Server Computer Name

اما کاربرانی وجود دارند که می‌خواهند از این سرویس توسط نوع دیگری از ارتباط استفاده کنند بدین معنی که هدف آنها از راه اندازی این سرویس دردسترس قرار دادن فایل‌هایی برای افراد خاصی است که با اجازه آنها قادر به اتصال به سیستم باشند نحوه ساختن این نوع ارتباط بدون نیاز به اینترنت و توسط مودم صورت می‌گیرد که به طور کامل در شماره 9 مجله توضیح داده شده است اما به علت اینکه ممکن است برخی از خوانندگان به این شماره دسترسی نداشته باشند این مراحل را دوباره تکرار می‌کنیم:


برای این کار دو مرحله را باید انجام داد:

• تنظیمات کامپیوتر مقصد و یا به عبارت دیگر کامپیوتر میزبان (Host)

یعنیFTP Server

• تنظیمات مربوط به کامپیوتر میهمان (Guest) یعنی FTP Client

الف ـ تنظیم کامپیوتر میزبان ( Host )

1 ـ در کنترل پانل بر روی Network Connection دوبار کلیک کنید تا پنجره مربوط به آن باز شود.
2ـ بر روی گزینه Create a New Connection کلیک و سپس Next کنید.

2ـ در پنجره Network Connection Type، ابتدا گزینه چهارم یعنیSet up an advanced Connection را انتخاب و سپس Next کنید

3ـ گزینه Accept incoming Connections را انتخاب و سپس Next کنید.

4ـ در پنجره Device for Incoming، مودم را انتخاب و سپس Next کنید

5ـ گزینه Do not allow  virtual… را انتخاب و سپس Next کنید.

6ـ در پنجره User Permissions نام کاربری که می‌خواهید اجازه ورود به سیستم داشته باشد را وارد کنید. برای این کار هم می‌توانید یکی از Userهای موجود را انتخاب و یا اینکه یک User جدید ایجاد نمائید.

برای ایجاد User جدید بر روی گزینه Add کلیک و مطابق شکل 7 نام و کلمه عبور دلخواه را وارد نمائید.

7ـ پنجره مربوط به Networking Software را  بدون تغییر Next کنید

8ـ در آخر بر روی Finish کلیک کنید.با انجام مراحل فوق یک Incoming Connection در لیست موجود در Network Connection ایجاد می‌شود.

ب ـ تنظیم کامپیوتر میهمان ( Guest )

1 ـ مراحل 1 و 2 قسمت (ب) را مجدداً تکرار کنید.

2ـ در پنجره  Network Connection Type، ابتدا گزینه دوم یعنی

Connect to the Network at my… را انتخاب و سپس Next کنید.

3ـ گزینه Dial-up Connection را انتخاب و سپس Next کنید.

4ـ در قسمت Company Name یک اسم دلخواه ( مثلاً To FTP Server ) وارد و سپس Next  کنید.
5ـ شماره تلفن مقصد را وارد و Next کنید.

6ـ در آخر بر روی finish کلیک نمائید. با انجام مراحل فوق یک Connection Dial Up جدید ایجاد می‌شود( شکل 9 ) و کامپیوتر مهمان برای وصل شدن به کامپیوتر میزبان آماده است.

ج ـ وصل شدن به کامپیوتر میزبان

1ـ درکامپیوتر میهمان، بر روی کانکشنی که در مرحله دوم آنرا ایجاد کردیم، کلیک کنید.
2ـ نام کاربری ( User Name ) و پسورد ( مربوط به مرحله 6 قسمت الف ) را وارد و بر روی Dial کلیک کنید.

3ـ با این عمل پس از چند لحظه که مودم‌ها به تبادل اطلاعات می‌پردازند،کامپیوتر میهمان به کامپیوتر میزبان وصل می‌شود(‌شکل 10 ) و کاربر مورد نظر در کنار Incoming Connection  نمایان می‌شود.

این نوع ارتباط در کاربردهائی مثل Remote Desktop Connection و File Sharing که در شماره های پیشین درباره آنها به طور کامل صحبت شده است نیز استفاده دارد , در این شماره هدف ما ایجاد این نوع Connection برای یادگیری و راه اندازی FTP است.

همانطور که در ادامه خواهید دید, پس از اتصال به سرور FTP، به راحتی می‌توانید به نقل و انتقال فایل بپردازید.

اتصال و دریافت فایل از FTP Server

در بخش اتصال به سرویس دهنده یک Incoming Connection  ساخته‌ایم که منتظر برقراری ارتباط از جانب FTP Client می‌ماند.زمانیکه Client به سروری که ساخته‌اید متصل شد به راحتی با باز کردن Web Browser خود و تایپ یکی از دو عبارت

[ftp://[IP address یا [ftp://[Computer Name

در آدرس بار می‌توانید لیست فایل‌های موجود در FTP Server را دیده و هر کدام را که مایل بودید دریافت کند.

IP address در فرمان فوق آیپی آدرس کامپیوتر شماست که اگر ارتباط توسط مودم صورت گرفته باشد توسط مودم به شما اختصاص می‌یابد و اگر تحت شبکه در حال رد و بدل کردن فایل‌ها هستید توسط مدیر سیستم به شما داده شده است مانند 192?168?0?2و Computer Name نام کامپیوتر شماست مثل  rayaneh-khabar.

نکته: یک FTP Client برای بدست آوردن آیپی آدرس ماشین سرویس دهنده FTP ، می‌تواند مانند شکل 11 در System Tray بر روی Connection که ارتباط بین سرور و کامپیوتر میهمان را ایجاد کرده ، کلیک راست و Status را انتخاب نماید. با توجه به شکل 12 در برگه Support هم آیپی آدرس خود و هم آیپی آدرس سرویس دهنده را ببیند.

نکته: زمانیکه دو کامپیوتر از طریق مودم به یکدیگر متصل شده باشند یک نوع IP استاندارد پیش فرض به صورت 169?254?z.t  است  که z و  t به صورت تصادفی به مودم تعلق می‌گیرد.

نکته: نام سیستم خود را هم می‌توانید با کلیک راست بر روی My Computer و انتخاب Properties در برگه Computer Name ببینید و به سرویس گیرنده اعلام کنید تا از آن استفاه کند.

با یک مثال ادامه می‌دهیم:

طبق شکل 5 ما لیستی از فایل‌ها را در پوشه ftproot قرار دادیم سپس با توجه به اشکال 11 و 12 آدرس سرور را با مقدار 169?254?195?157 بازیابی کردیم.

FTP Client مورد نظر مانند شکل 13 , این IP را در نوار آدرس مرورگر Mozilla وارد و سپس همان لیست را که در شکل 5 وجود داشت به صورت لینک‌های قابل Download می‌بیند. به همین راحتی !!

کار ما تمام شد از این به بعد شما تنها به ویرایش لیست‌تان می‌پردازید و دیگر لازم نیست پوشه‌ای را Share کنید و یا فایل‌ها را با درد سر Email کنید.

نکته: این مسأله را فراموش نکنید که در صورتیکه فایروال سیستم شما فعال باشد نمی‌توان به سرویس دهنده FTP شما متصل شد، پس بایستی آن را غیرفعال کنید.

سرعت بالاتر و نظم موجود در این سرویس از مزایای آن به شمار می‌رود. نکته قابل توجه دیگر اینکه، با وجود یک نرم‌افزار مدیریت Download مثل IDM یا DAP می‌توان فایل‌های حجیم را هم با سرعت بالاتری منتقل کرد.

با هر نوع Connection که به سرور متصل شده باشید چه از طریق شبکه داخلی یا اینترنت و یا روشی که ما به شما ارائه کردیم امکانات FTP در اختیار شماست.

نکته: امکان دارد در هنگام برقراری ارتباط با مشکل مواجه شوید، حتما به این نکته نیز توجه کنید.قبل از هر چیز بایستی بر رویMy Computer کلیک راست کرده و Properties را انتخاب نمایید و در برگه  Remoteدر قسمت پائین گزینه Allow users to connect remotely … را تیک بزنید.سپس کاربری را که اجازه اتصال به سرور را در هنگام ساختن Connection به او داده‌اید در قسمت Select remote users اضافه کنید