سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با روتینگ

روتینگ  یا  همان مسیریابی در شبکه یکی از قسمت های مهم شبکه است که ارتباطات وسیع در شبکه به کمک روتینگ برقرار شده است.
در واقع روترها در شبکه های عمل روتینگ را انجام می دهند و ترافیک را از یک شبکه به شبکه ای دیگر منتقل می کنند و به این ترتیب ارتباطات رو برای ما فراهم می کنند. در سوییچ ها عمل روتینگ وجود ندارد اما نمی توان شبکه های بزرگ را بدون استفاده از روتر و عمل روتینگ پیکربندی کرد. لذا به این شکل روتینگ در شبکه حائز اهمیت می باشد.

روتینگ

انواع روتینگ

دسته بندی های مختلفی برای روتینگ وجود دارد ما در در این جا یکی از این دسته بندی ها را بیان می کنیم.

روتینگ سه مدل دارد:  1- استاتیک   2- داینامیک  3- پیش فرض( default)

در مدل استاتیک روتینگ به این صورت اتفاق می افتد که ما از قبل برای روتر خود تعریف می کنم که اگر بسته ای با این آدرس مقصد به دستت رسید این بسته رو به این سمت که من تعیین کردم ارسال کن و به این ترتیب مشخص می کنم که کدام بسته ها به کدام سمت ارسال شوند و روتر در انتخاب نقشی ندارد.

در مدل دوم روتینگ به این صورت اتفاق می افتد که من به طور پیش فرض تعیین می کنم که هر بسته ای به دستت رسید به این سمت که من مشخص کرده ام ارسال کن. و باز هم روتر نقشی در انتخاب مسیر ندارد

اما در حالت سوم روتینگ به دست خود روتر انجام می شود و با توجه به الگوریتم هایی که برای داینامیک روتینگ وجود دارد روتر بهترین مسیر ممکن را انتخاب می کند.

 

انواع داینامیک روتینگ

تا این جا روتینگ و انواع آن آشنا شدیم ، حال باید ببینیم که داینامیک روتینگ که توسط روتر و الگوریتم های آن انجام می شود به چه صورت است. روش ها و الگورتیم های متفاوتی وجود دارد که نمی توانیم همه آنها را بررسی کنیم چرا که فراتر از بحث رفته و لازم است شما مقالاتی وسیع تر را در این حوزه مطالعه کنید. اما ما سه مدل از داینامیک روتینگ رو مورد اشاره قرار می دهیم.

distance vector: در این روش روتر بررسی می کند که کدام مسیر دارای hop کمتری است و آن مسیر را انتخاب می کند. hop چیست؟ هربار که بسته از روتر عبور می کند در واقع یک Hop اتفاق افتاده است و با هربار عبور بسته از روتر یه واحد به hop آن اضافه می شود. به این شکل روتر مسیری که دارای hop کمتری است را انتخاب می کند.

 

link state:دراین مدل روتینگ ، روتر سه جدول ایجاد می کند که در یکی از آنها اطلاعات روترهای همسایه که به طور مستقیم به آنها متصل است را نگه می دارد و در دیگر توپولوژی کل شبکه را نگه می دارد و در دیگری جدول روتینگ را دارد که بر اساس آن تصمیم گیری می کند.

 

ترکیبی(hybrid): این مدل از دو مدل قبلی به شکل ترکیبی استفاده می شود. EIGRP نمونه ای بارز از این مدل است.

منبع:http://networkline.ir



مطلب بعدی : آی پد یک وسیله آموزشی می باشد.        مطلب قبلی : آشنائی با VoIP