سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی اختصاصی روتر قابل حمل D-Link DIR-506L

روترهای بی‌سیم قابل حمل یا به‌اصطلاح Pocket Router قدمت زیادی در‌حوزه تجهیزات شبکه خانگی ندارند و یکی دو سالی می‌شود که شرکت‌های سازنده سخت‌افزار به فکر طراحی و عرضه روترهای بی‌سیمی افتاده‌اند که قابلیت حمل آسان داشته باشند تا به کمک آن‌ها بتوان سریع و ساده یک شبکه بی‌سیم را راه‌اندازی کرد و اطلاعات را به اشتراک گذاشت. شرکت دی‌لینک ایده روترهای بی‌سیم قابل حمل را با ایده اشتراک‌گذاری اطلاعات با فناوری کلاود ترکیب کرده و محصولی با نام Pocket Cloud Router در سال 2012 روانه بازار کرده است که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات سریع در یک شبکه خانگی یا نیاز نداشتن به آداپتور برق سود می‌برد.

معرفی و طراحی
مدل این روتر بی‌سیم جیبی DIR-506L است اما شرکت دی‌ لینک در تمام تبلیغات و بسته‌بندی محصول از عبارت‌های Pocket Cloud Router یا DIR-506L SharePort Go استفاده می‌کند. زیرا می‌خواهد به دو ویژگی اصلی این محصول تأکید کند: قابلیت حمل آسان و اشتراک‌گذاری اطلاعات با کلاود. درباره ویژگی اول (همان کلمه GO در عبارت دوم) حق با شرکت دی‌‌لینک است. روتری با اندازه 79.8× 22.3×102.9 میلی‌متر و وزن 125 گرم و برخوردار از یک طراحی کاملاً ساده و کمینه‌گرا با کمترین درگاه و کلید قابلیت حمل آسانی دارد. این روتر از یک باتری لیتنیومی 1700mAh مدل NP-120 بهره می‌برد که می‌توان نزدیک به چهار ساعت شارژ آن را تأمین کند. همچنین امکان شارژ این روتر با کابل USB وجود دارد و نیازی به آداپتور برق نیست.
DIR-506L محصولی سفید رنگ و مستطیل شکل است که البته، در لبه‌های کناری از طراحی شیارمانند بهره می‌برد. درگاه‌ها نیز تماماً در قطر محصول هستند. در پنل رویی کلید WPS، کلید Reset و درگاه USB 2.0 و در پنل کناری سمت چپ درگاه شبکه اترنت و درگاه Mini USB برای اتصال کابل USB شارژ دستگاه به همراه کلید On/Off دیده می‌شوند (شکل‌1).

43

شکل 1: درگاه‌های روتر جیبی D-Link DIR-506L 

  این درگاه‌ها به زیبایی و دقت در این محصول تعبیه شده‌اند که هم امکان استفاده از آن‌ها ساده است و هم به طراحی کلی محصول خللی وارد نمی‌کنند. در پنل بالایی و اصلی این روتر نیز سه چراغ Wi-Fi، Ethernet و USB دیده می‌شوند. همچنین در عبارت Pocket Cloud Router چراغ Power تعبیه شده است که در نوع خودش جذاب و جالب است (شکل 2).

روتر جیبی

شکل 2: چراغ‌های LED این روتر بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند

وقتی دستگاه کاملاً شارژ شود این چراغ خاموش خواهد شد. برای گذاشتن باتری این روتر باید درب پشتی را بردارید که کمی به سختی صورت می‌گیرد و زیاد خوش‌دست نیست (شکل 3). این روتر می‌تواند به‌صورت خوابیده یا ایستاده روی میز یا سطوح تخت قرار بگیرد. برای حالت ایستاده می‌توان از یک پایه متحرک شاسی‌مانند در بخش زیرین دستگاه استفاده کرد. از مشخصات ظاهری روتر DIR-506L که بگذریم، باید به ویژگی‌های شبکه‌ بی‌سیم اشاره کنیم. فرکانس کاری دستگاه 2.4 گیگاهرتز و حداکثر سرعت آن نیز 150 مگابیت بر ثانیه روی پروتکل‌های 802.11g/n است. شبکه اترنت مورد پشتیبانی دستگاه نیز صد مگابیتی است و یادتان باشد که از کابل شبکه اترنت Cat5 در جعبه روتر خبری نیست و باید خودتان تهیه کنید.

روتر جیبس1

شکل 3: باز کردن درب پشتی دستگاه برای جا زدن باتری کمی سخت است

قابلیت‌ها و امکانات
شاید نخستین پرسشی که با دیدن این روتر مطرح می‌شود، مودهای کاری دستگاه است. یعنی این روتر چطور کار می‌کند؟ در جواب باید گفت روتر DIR-506L در چهار مود روتر بی‌سیم، اکسس‌پوینت، تقویت‌کننده بی‌سیم (Repeater) و هات‌استاپ وای‌فای (Hotspot Wi-Fi) توانایی نصب و پیکربندی شدن دارد. اما بزرگ‌ترین قابلیت این دستگاه اشتراک‌گذاری اطلاعات روی کلاود با درگاه USB یا به‌اصطلاح SharePort است. کافی است یک حافظه فلش یا یک هارددیسک اکسترنال را به این درگاه متصل کرده و بعد اطلاعات روی این دستگاه‌های ذخیره‌سازی را به‌طور خودکار در شبکه به اشتراک گذاشته و از جمله با گوشی‌های موبایل مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS و آندروئید و نصب برنامک‌های مختص این روتر به این اطلاعات دسترسی داشت. شرکت دی‌‌لینک برای راحتی کاربران این گوشی‌ها اقدام به ساخت کد QR برنامک‌های مورد نظر کرده است. کافی است کاربران روی گوشی‌های موبایل‌شان برنامک DIR-506L QRS را نصب و اجرا کنند و بعد کدهای QR مربوط به سیستم‌عامل آندروئید (نسخه دو به بالا) یا iOS (نسخه 4.3 به بالا) را بخوانند تا این برنامک‌ها خوانده شده و نصب شوند تا توسط گوشی‌های موبایل به روتر بی‌سیم متصل شوند و از اطلاعات مالتی‌مدیا به اشتراک گذاشته شده استفاده کنند (شکل‌4).

باتری روترجیبی

شکل 4: کاربران این روتر با برنامک DIR-506L QRS می‌توانند برنامک‌های لازم را روی گوشی نصب کنند

برنامک‌ App SharePort Mobile قابلیت خواندن و اجرای فایل‌هایی با فرمت‌های mp4 ،mov ،mp3 ،wav ،jpeg ،bmp ،gif ،png ،doc ،docx ،pps، ppt ،pptx ،xls ،xlsx و pdf را دارد. قابلیت SharePort امکان ذخیره‌سازی اطلاعات روی سرویس‌های کلاودی مانند Google Drive و اجرای فایل‌های مالتی‌مدیا از راه دور با استفاده از اتصال به اینترنت را می‌دهد. با استفاده از قابلیت DLNA این روتر نیز می‌توان اطلاعات اشتراک‌گذاری شده را روی دستگاه‌های مالتی‌مدیایی مانند تلویزیون یا پخش‌کننده‌های دیجیتال پخش کرد. به این ترتیب، می‌توان گفت با داشتن این روتر همه‌چیز برای راه‌اندازی یک شبکه خانگی مالتی‌مدیا مهیا است. ویژگی برجسته بعدی این روتر پشتیبانی از 500 گیگابایت حافظه جانبی روی درگاه SharePort است. البته، با داشتن 20 مگابایت حافظه رم داخلی روی این دستگاه پردازش این حجم از اطلاعات ساده‌تر و سریع‌تر خواهد شد. فقط فراموش نکنید فرمت‌های سیستم‌فایلی قابل پشتیبانی این دستگاه همه ویندوزی و FAT32 و NTFS هستند و سیستم‌فایل لینوکس و مک پشتیبانی نمی‌شوند.
از نظر امنیتی نیز ابزارها و مکانیزم‌های لازم برای محافظت از اطلاعات در شبکه بی‌سیم روی این روتر پیش‌بینی شده‌اند. استفاده از دو نوع فایروال SPI و NAT، استفاده از کلید WPS، بهره‌گیری از مکانیزم رمزنگاری WPA/WPA2 و سیستم‌های فیلترینگ همگی به کمک کاربر می‌آیند تا امنیت تأمین شود.

جمع‌بندی
تجهیزات ترکیبی و چند منظوره به‌آرامی به زندگی کاربران خانگی وارد می‌شوند. برای نمونه، روترهای جیبی که هم می‌توانند یک شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کنند و هم می‌توانند قابلیت‌های مالتی‌مدیای ارائه دهند را می‌توان این روزها در سبد علاقه‌مندی‌های کاربران دید. حالا به این نوع روترها قابلیت کلاود و اشتراک‌گذاری اطلاعات را هم اضافه کنید. به‌خصوص این‌که بتوان با گوشی‌های موبایل به سرعت و راحتی هرچه تمام‌تر به انبوهی از اطلاعات مالتی‌مدیا یا اداری دسترسی داشت. روتر جیبی DIR-506L از شرکت دی‌لینک دقیقاً چنین محصولی است و به‌طور همزمان می‌تواند چندین نقش را در یک خانه ایفا کند و از پس تمامی کارهای محوله نیز برآید.

11



مطلب بعدی : آشنایی با روتینگ