سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنائی با VoIP

 ارتباطات یکی از نیازهای حیاتی بشریت است و انسان همواره به دنبال ابداع فن آورهائی بوده است که بتواند با استفاده از آنان با سایر همنوعان خود ارتباط برقرارنماید . در گذشته ای نه چندان دور که انسان استفاده از اینترنت را تجربه نکرده بود ، ارتباطات محاوره ای صرفا" از طریق تلفن و به کمک خطوط PSTN   انجام می گردید . درسیستم فوق ، سیگنال های صوتی آنالوگ با استفاده از کابل های مسی حمل ومبادله داده خصوصا" در مسافت های طولانی گران قیمت و ارتباطات دوسویه ویدیوئی رویائی بیش نبود ( در آن زمان صرفا" از تلویزیون استفاده می گردیدکه به عنوان یک رسانه دوسویه محسوب نمی گردد ). در سالیان اخیر ما شاهد اتفاقات جالبی بوده ایم که هر یک به سهم خود تاثیری غیرقابل انکار در حیاتبشریت داشته اند . ابداع کامپیوترهای شخصی ، فن آوری های جدید ارتباطی نظیر تلفن های سلولی و نهایتا" اینترنت نمونه هائی در این زمینه می باشند که باعث شده است انسان بتواند با استفاده از سرویس های جدیدی نظیر نامه الکترونیکی ، چت و مواردی‌ دیگر با سایر افراد ارتباط برقرار نماید .
درحال حاضر می توانیم نظاره گر یک انقلاب واقعی در عرصه ارتباطات باشیم . هرشخص با استفاده از کامپیوتر و اینترنت می تواند با سایر افراد مورد علاقه خود ارتباط برقرار نموده ، داده ای را مبادله و یا از طریق امکانات نرم افزاری موجود با یکدیگر گفتگو نمایند . ما نمی دانیم دقیقا" در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ولی این را می دانیم که کامپیوتر دارای نقشی محوری واساسی در این رابطه خواهد بود . اینترنت با سرعت بالا در همه جا استفاده خواهد شد و مردم با یکدیگر به صورت صوتی و تصویری ارتباط برقرار خواهند نمود .به هرحال ، رشد بی سابقه اینترنت در سالیان اخیر این نوید را می دهدکه بتوان از زیرساخت موجود به عنوان یک گزینه مطلوب به منظور ارتباطات استفاده نمود .

 

voip

ادامه مطلب...



برچسب ها : آشنایی با Voip  ,
      

50 دستور پرکاربرد لینوکسی - بخش اول

هر چقدر که محیط‌های گرافیکی و برنامه‌های پر زرق و برق در لینوکس وارد شوند باز هم خط فرمان جایگاه خاص خود را دارد و هرگز آن را از دست نخواهد داد. در این مجموعه مطالب که بخش اول را در این شماره می‌خوانید، قرار است 50 دستور متداول و پر کاربرد لینوکسی را مرور کنیم. البته این‌ها فقط دستورات لینوکسی نیستند بلکه به احتمال دستورات متداول دیگری نیز در لینوکس وجود دارند که در این مطلب از قلم افتاده‌اند.


دستورات لینوکسی

 دستور  tar
gnu tar  محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین برنامه برای فشرده‌سازی و استخراج بسته‌های مختلف به فرمت‌های گوناگون است. در اینجا چند مثال از این برنامه را خواهید دید:


ساخت یک فایل بایگانی با فرمت  tar.


tar    cvf      directory_name.tar    directory_name_path/

استخراج یک آرشیو با فرمت tar.


tar   xvf      file_name.tar


اما گاهی پیش می‌آید که می‌خواهیم مطلع شویم درون یک فایل فشرده چه فایل‌ها و پوشه‌هایی وجود دارد. ساده‌ترین راه‌حل استخراج این فایل و مشاهده محتویات آن است اما زمانی که حجم فایل سنگین باشد و هارددیسک فضای کافی نداشته باشد؛ این راه‌حل عملی نیست. راه‌حل حرفه‌ای‌تر استفاده از tar به همراه سوئیچ t برای مشاهده محتویات یک فایل فشرده یا tar شده است:

tar     tvf       archive_name.tar


tar در حقیقت برای یک تکه‌کردن فایل‌ها یا پوشه‌ها برای انتقال بهتر به کار می‌رود و در عمل هیچ فشرده‌سازی انجام نمی‌دهد (همانند zip) اما بهتر است بدانید بهترین و جدیدترین متد‌ها و توسعه‌های فشرده‌سازی متن‌باز به‌صورت سوئیچ‌ها و گزینه‌هایی در این برنامه وجود دارند.
سوئیچ z برای فشرده‌سازی یا استخراج فرمت gz (که برنامه gzip نیز آن را فراهم می‌کند)، سوئیچ j  برای استفاده در فرمت bz2 (برنامه bzip2 آن را فراهم می‌کند) و سوئیچ J برای استفاده از فرمت xz به کار می‌رود. برای نمونه، می‌توان مثال‌های زیر را  استفاده کرد:


tar    cvfz      directory_name.tar.gz    directory_name_path/
tar   xvfj      file_name.tar.bz2

اگر بخواهید از متدهای پیشرفته‌تر فشرده‌سازی مانند lzma استفاده کنید می‌توانید از گزینه‌ای به همین عنوان (--lzma) استفاده کنید. Gnu tar گزینه‌ها و سوئیچ‌های فراوان و متنوعی دارد که می‌تواند تمامی نیازهای یک کاربر یا مدیر سیستم حرفه‌ای را تأمین کند. برای دیدن تمامی سوئیچ‌ها و آپشن‌ها می‌توان به راهنمای برنامه یا مستندات آنلاین پروژه گنو مراجعه کرد.

ادامه مطلب...

      

نحوه نصب ویندوز 7

بعد از قرار دادن سی دی در کامپیوتر و ریست کردن تصویر ذیل دیده می شود که با زدن یک کلید به پروسه نصب وارد می شوید. اگر وارد نشد و سیستم دوباره با ویندوز قبلی بالا آمد دوباره ریست کنید و به بوت بروید و لود سیستم را روی سی دی رام قرار بدهید  

1

 

ادامه مطلب...

      

+Network قسمت اول

Network: اتصال دو یا چند کامپیوتر به هم برای دسترسی و به اشتراک گزاشتن منابع
 

انواع منابع :
1. file    
2. printer
3. cd-rom
4. fax-modem
5. ip camera

 

basic components: تجهیزاتی که برای ایجاد یک شبکه نیاز داریم.که عبارتد از :
1. pc
2. net.interface adapter or NIC
3.medium or media or carrier
4. connectivity devices
5. software
*هر آداپتوری که بتواند واسط بین شبکه و pc باشد را NIC گویند مثل کارت شبکه
*بستر فیزیکی برای ارسال و دریافت اطلاعات را medium گویند.
مثل کابل و وایرلس و فیبر نوری
*به دیوایس هایی که باعث گسترش شبکه می شوند connectivity devices گویند
مثل روتر و سوییچ و ...

 

آدرس شبکه:
برای هر کاری نیاز به آدرس داریم و در شبکه به شکل زیر آدرس دهی میکنیم:
net id          +           device id   
شناسه دیوایس  +       آدرس شبکه
پلاک                   +       خیابان


Host :  هر دیوایسی که در شبکه انتقال اطلاعات انجام میدهد و دارای یک آدرس است.

workstations: به ایستگاه کاری گویند مثل پرینتر و...که معمولا حافظه دارند و
به دو دسته تقسم می شوند که عبارتند از :
1. client
2. server
و همه اینها host هستند چون آدرس منطقی دارند.

دسته بندی شبکه ها :
LAN: هر پوینت با تعدادی مولتی پوینت ارتباط داشته باشند و از آن شبکه خارج نشود.
WAN: اگر بخواهیم دو شبکه lan  را به هم اتصال دهیم از یک wan  استفاده میکنیم.
*یک wan = دو روتر + یک public link
*اینترنت از میلیون ها ون تشکیل یافته است.
 *lan تا پشت روتر است و در آنجا تمام می شود.
man: شبکه دسترسی شهری مثل شرکتهایی که plt می دهند .
pan : شبکه خصوصی مثل بستر بلوتوس





برچسب ها : شبکه  , آدرس شبکه  , دسته بندی شبکه  ,
      

نحوه استفاده دستور ping

دستور ping  :

Ping  اصلی ترین  دستور  TCP/IPبرای عیب یابی اتصال – در دسترس  بودن و ترجمه اسامی (Name resolution) میباشد.در واقع می تواند نقطه شروع مناسبی برای اشکال زدائی یک  شبکه مبتنی  بر  TCP/IP باشد .بیشتر مدیران شبکه با این دستور کاملا آشنا هستند و تقریبا هرروز از آن استفاده می کنند . ساده ترین کاربرد این دستوربرای تست  وضعیت ارتبا ط  بین دو سیستم موجود درشبکه می باشد و  همچنین مدت زمان ارسال  و دریافت پاکت اطلاعاتی نیز برآورد می شود. برنامه Ping درابتدا توسط   Mike Muuss    و با عملکردی  ساده ،  پیاده  سازی  گردید  این  برنامه  از  پروتکل  ICMP  اقتباس  شده از( Internet Control Message Protocol )  به منظورمبادله  بسته ها ی اطلاعاتی با سیستم راه  دور به یک  آدرس ( ECHO REQUEST )  و از پروتکل    UDP برای حمل  داده  استفاده می نماید.

پس از ارسال پیام ، در انتظار دریافت پاسخ  ( ECHO REPLY )  می ماند . سیستم راه دور، یک بسته اطلاعاتی از نوع پاسخ( REPLY )  را برای  فرستنده پیام ارسال می نماید  و براساس آن ) Round-trip  ارسال یک درخواست و دریافت پاسخ محاسبه می گردد ). ساختار بسته های اطلاعاتی  ECHO REQUEST و ECHO REPLY درجدول زیرنشان داده شده است . از فیلد اطلاعاتی  “نوع پیام “  به منظور مشخص نمودن  نوع  پیام ، ستفاده می شود .  درصورتی که  مقدار این فیلد  هشت  باشد ، بسته اطلاعاتی از نوع  ECHO REQUEST  و در صورتی که مقدار این فیلد صفر باشد ، بسته اطلاعاتی از نوع ECHO  REPLY خواهد بود .

 

 

ادامه مطلب...

      

استفاده از ipconfig

یکی از دستورات مفید به  منظور بررسی وضعیت  پیکربندی آدرس های TCP/IP د رکامپیوترهای سرویس دهنده و یا سرویس گیرنده ای  است که بر روی آنان ویندوز نصب شده است دریونیکس و لینوکس از دستور ifconfig دراین رابطه استفاده می شود. در سیستم هائی که برروی آنان ویندوز   xp و یا  ME نصب شده است  می توان  از دستور winipcfg استفاده نمود .

 

استفاده از ipconfig   بدون سوئیچ :

برای راه اندازی   ipconfig  به منوی  start و سپس run رفته و تایپ کنید cmd و حالا ENTER رابزنید و حالا دستور   ipconfig را وارد کنید  تا داده های اصلی  ip برای همه ی کارت  شبکه های وصل شده به سیستم خود راملاحظه  کنید این اطلاعات شامل ادرس ip کارت شبکه پوشش زیرشبکه و ورودی پیش فرض می باشد.

اکثرکامپیوتر های خانگی مستقیما به یک کابل مودم یا به یک مسیر یاب متصل هستند وعموما ادرس های خود را به صورت خودکار از یکی از ابزارهی فوق از طریق DHCP  دریافت می کنند.

 

ادامه مطلب...

      

آشنایی با Active Directory یا A.D

آشنایی با Active Directory

Active Directory که برLightweight Directory Access Protol یا LDAP بنا شده است بسیاری از مشکلات مربوط به پیدا کردن محل منابع و سرویس ها را از بین می برد . این یک مزیت مهم هم برای کاربران و هم برای برنامه ها در محیط های شبکه ای امروزی به حساب می آید . Active Directory در حقیقت مهمترین عنصر جدید ویندوز 2000 است و در خصوص مسایل امنیتی هیچ چیز مهمتر از Active Directory نیست . Active Directory یک نوع سرویس همه کاره است که با استفاده ازDNS یا همانDomain Name Service اطلاعات مناسب را به دیگر میزبان ها منتشر می کند و درست کار کردن Active Directory به این بستگی دارد که آیاDNS به درستی کار می کند یا خیر .DDNS یعنیDNS پویا ، بهنگام سازی های پویا از قبیل اینکه چه هنگامی یک سایت جدید  یک میزبان یا مجموعه ای از میزبان ها که Active Directory را اجرا می کنند به شبکه وصل می شود را ارایه می کند . Active Directory نه تنها به کاربران و برنامه ها کمک می کند تا منابع و سرویس ها را بیابند ، بلکه به عنوان یک مخزن بزرگ داده ها عمل می کند و اطلاعاتی در مورد Account ها ، واحدهای سازمانی(OU) ، سیاست های امنیتی ، فایل ها ، دایرکتوری ها ، چاپگرها ، سرویس ها ، Domain ها ، قوانین وراثت و خود Active Directory را ذخیره می کند و رمز ورودها وPassword های کاربران را در یک فایل به نامntds.nit ذخیره می کند .



      
   1   2      >