سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از ipconfig

یکی از دستورات مفید به  منظور بررسی وضعیت  پیکربندی آدرس های TCP/IP د رکامپیوترهای سرویس دهنده و یا سرویس گیرنده ای  است که بر روی آنان ویندوز نصب شده است دریونیکس و لینوکس از دستور ifconfig دراین رابطه استفاده می شود. در سیستم هائی که برروی آنان ویندوز   xp و یا  ME نصب شده است  می توان  از دستور winipcfg استفاده نمود .

 

استفاده از ipconfig   بدون سوئیچ :

برای راه اندازی   ipconfig  به منوی  start و سپس run رفته و تایپ کنید cmd و حالا ENTER رابزنید و حالا دستور   ipconfig را وارد کنید  تا داده های اصلی  ip برای همه ی کارت  شبکه های وصل شده به سیستم خود راملاحظه  کنید این اطلاعات شامل ادرس ip کارت شبکه پوشش زیرشبکه و ورودی پیش فرض می باشد.

اکثرکامپیوتر های خانگی مستقیما به یک کابل مودم یا به یک مسیر یاب متصل هستند وعموما ادرس های خود را به صورت خودکار از یکی از ابزارهی فوق از طریق DHCP  دریافت می کنند.

 

DHCP چیست ؟

یک DHCP Server به شما امکان می دهد تا آدرس های IP ، Gateway ، DNS، Subnet Mask،
WINS و … را به صورت اتومات دریافت کنید در واقع اگر کارت شبکه ی شما درحالت خودکارتنظیم شده باشد، هنگام بوت شدن درخواستی را به DHCP Server ارسال می کند و آدرس های مورد نیاز خود را دریافت می کند . به این صورت تمامی روند دادن آدرس IP به صورت خودکار انجام خواهد شد.

هنگامی که TCP/IP بدرستی پیکره بندی شده باشد شما باید مقادیر زیر را دریافت کنید :
آدرس IP، Subnet Mask ، Default gateway ، اطلاعات سرویس دهنده DNS، Domain .

IP Address : 192.168.0.1

Subnet Mask : 255.255.255.0

کته : اگر Subnet Mask عدد صفر باشد(0?0?0?0) به این معناست که حداقل دوکامپیوتر در شبکه با IP یکسان وجود دارد، به این وضعیت Duplication گفته می شود و می تواند باعث ایجاد تداخل در عملیات شبکه گردد.

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ ها :

Ipconfig / all
Ipconfig / release
Ipconfig / renew
Ipconfig / flushdns
Ipconfig / registerdns
Ipconfig / displaydns
Ipconfig / shoeclassid
Ipconfig / setclassid

 

? : این سوئیج صفحه help را نمایش می دهد .

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ all :

این سوئیچ تنظیمات کامل آدرس شبکه را نشان می دهد، به منظورنمایش تمامی پیکربندی های IPوجود
در کامپیوتر وبرای دیدن اطلاعات جزیی تری در مورد کارت شبکه استفاده می شود. این اطلاعات
شامل : نام Host ، آدرس کارت فیزیکی کارت شبکه ، نا م DNS Server و DHCP Server ،
IP Routing و WINS Proxy می باشد .

 


استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ release

: Ipconfig /Release آدرس IP کارت شبکه با این سوئیچ پاک می شود .

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ renew

IPconfig /renew: آدرس IP کارت شبکه پاک شده و دوباره ایجاد می گردد.

این دو فرمان زمانی استفاده می شود که کامپیوتر از DHCP Server بصورت اتوماتیک IP گرفته باشد. دستور IPconfig /release برای این می باشد که IP گرفته شده از DHCP را آزاد کرده وبه سرور پس می دهد و دستور IPconfig /renew درخواست IP جدید را از سرور می نماید.

تشخیص عیوب :

تعدادی علائم اخطار در ipconfig وجود دارد که نقص وضعییت یک ip را نشان می دهد اگرipconfig ادرس ip کارت شبکه ی شما را به صورت (0?0?0?0) گزارش کند یا اگرادرس با 169?254 شروع شود این معمولا نشان دهنده ی این است که سیستم یک ادرس ip درخواست کرده اما به دلایلی ان را دریافت نکرده است برای انکه به صورت دستی یک درخواست ادرس جدید صادر کنید ipconfig/release را تا یپ کنید تا ان ارتباط رامجددا راه اندازی کنید وقتی که دستور دوباره نمایان شد ipconfig/renew را تایپ کنید در اکثر مواقع این کار مشکل وصل شدن را حل می کند اماراه دیگر ان است که روی ایکون کارت شبکه Network connection راست کلیک کنید این کارنه تنها ادرس ip را مجددا راه اندازی می کند بلکه خود کارت شبکه را متوقف و سپس قادر به انجام دوباره ی کار می کند .

اگر کارت شبکه ی شما هیچ اطلاعات ip نمی دهد اما در عوض گزارش media disconnected را می دهد شاید به این معنی است که کابل شبکه ی شما یا مسیر یاب یا کابل/ مودم DSL بدرستی متصل نشده است و قبل ازهر کاری انها را برسی کنید.

درسیستم های یونیکس لینوکس و مکینتاش از دستور ifconfig به جای ipconfig باید استفاده کنیدبرای اینکه صفحهhelp مربوط به این دستوررا نگاه کنید باید از دستورifconfig –help استفاده کنیددستور ifconfig آدرس IP ، subnet mask و default gateway را برای کارت شبکه های محلی و loopback شان می دهد اما اطلاعات مربوط به وضعیت DHCP را نمایش نمی دهد. برای این منظور باید از دستور دیگری به شکل “pump s” استفاده کنید Pump. همچنین قادر است IP آدرس شبکه ای را که با DHCP و DNS تنظیم شده است release و renew نماید.

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ flushdns

Ipconfig / flushdns: حذف محتویات Dns Resolver Cache .

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ registerdns

Ipconfig / registerdns :رفرش refresh نمودن تمامی اطلاعات تولید شده توسط DHCP برای آداپتور و ریجستر نمودن اسامی Dns .

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ displaydns

Ipconfig / displaydns : نمایش محتویات Dns Resolver Cache.

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ shoeclassid

Ipconfig / shoeclassid : به منظور نمایش ClassID های DHCP که برای وفق دهی مجاز
هستند به کار می رود.

استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ setclassid

Ipconfig / setclassid : تغییر DHCP Class ID .

تشخیص نام آداپتور :

نام آداپتور را می توان با کلیک ( Right click ) بر روی Network Neighborhood و انتخاب گزینه properties ، از طریق پنجرهNetwork and Dial-up Connections شاهده نمود ( اسامی آدپتورها نام آیکون ها می باشند ) .
مفهوم DNS Cache :

زمانی که یک سیستم ، ترجمه ( تبدیل نام host به آدرس) را از طریق یک سرویس دهنده DNS دریافت می نماید برای مدت زمان کوتاهی آن را در یک Cache ذخیره می نماید . در صورتی که مجددا” از نام استفاده شود ، پشته TCP/IPمحتویات Cache را به منظور یافتن رکورد درخواستی بررسی می نماید . بدین ترتیب امکان پا سخگو ئی سریعتر به درخواست ترجمه نسبت به حالتی که درخواست برای یک سرویس دهنده DNS ارسال می شود، فراهم می گردد . با توجه به این که اندازه Cache نمی تواند ازیک میزان منطقی وتعریف شده تجاوز نماید هررکورد موجود درCache پس از مدت زمانی خاص حذف می گردد.درصورت اعمال هرگونه تغییرات درDNS ( مثلا” تغییر یک رکورد DNS ) می توان با استفاده از دستورipconfig/flushdns تمامی رکوردهای موجود درcache را حذف نمود . بدین ترتیب درصورت درخواست یک نام host با سرویس دهنده DNS مشورت می گردد و نتایج مجددا” در Cache ذخیره خواهند شد . دستور ipconfig / displaydns محتویات cache را نمایش خواهد داد. از اطلاعاتی که نمایش داده می شود می توان به منظورتشخیص این موضوع که آیا برای ترجمه نام به آدرس ازCache یا سرویس دهنده DNS استفاده شده است ، کمک گرفت ..



مطلب بعدی : آشنایی با روتینگ