سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخترع ماوس درگذشت!

 

داگلاس انگلبارت یکی از پیشگامان علوم کامپیوتر، اینترنت و HCI (تعامل انسان و کامپیوتر‌) و خالق ابزار ماوس دوم جولای در سن 88 سالگی (سال تولد: 1925) در منزل خود در منطقه Atherton کالیفرنیا درگذشت. سایت آرس‌تکنیکا انتشار این خبر را این‌طور شروع کرده است: «اگر با ماوس روی این خبر کلیک کردید، باید سپاس‌گذار داگلاس باشید.» اختراع ماوس تنها شاهکار داگلاس نبوده و در بسیاری از حوزه‌های دیگر علم کامپیوتر مانند ابرمتن (Hypertext)، شبکه‌های کامپیوتری و مراحل اولیه رابط‌های گرافیکی کاربری (GUI) فعالیت کرده و جزو پیشگامان این علوم بوده است. این دانشمند همیشه یکی از غول‌های دره سیلیکون به شمار می‌رفت.

داگلاس هشتم دسامبر 1968 در کالیفرنیا ارائه‌ای داد که به عنوان «مادر تمام دموها» شناخته می‌شود. در این ارائه برای اولین بار در دنیا مفاهیمی مانند ماوس‌های کامپیوتری، ویدیو کنفرانس، تله‌کنفرانس، ابرمتن، پردازش کلمه، هایپرمدیا، آدرس‌دهی اشیاء، لینک‌های پویای فایل‌ها و ویرایشگرهای بلادرنگ مشارکتی مطرح شدند. این ارائه داگلاس به خوبی جایگاه و توانمندی و احاطه او بر علم کامپیوتر و پیش‌بینی آینده را نشان می‌دهد و نمایان می‌سازد.  

با انتشار خبر درگذشت پدر ماوس، بسیاری از شخصیت‌ها و بزرگان جهان اظهارتاسف کردند. هاوارد رین‌گولد (Howard Rheingold)، نویسنده مباحث فناوری در یادداشتی می‌گوید: «می‌خواهم بگویم بسیاری از نوشته‌های من نشات گرفته از دیداری بود که در سال 1983 با داگلاس انگلبارت داشتم.» همچنین مرکز Electronic Frontier Foundation نیز در این باره عنوان کرده است: «ما جایزه معروف پایونیر خود در سال 1992را به این دانشمند دادیم اما این جایزه نمی‌تواند عمق تاسف و تاثر ما از درگذشت این پیشگام دنیای محاسبات را نشان بدهد.»

داگلاس در سال 1962 طی مقاله‌ای با عنوان « AUGMENTING HUMAN INTELLECT: A CONCEPTUAL FRAMEWORK  » چشم‌انداز خود را از آینده دنیای کامپیوتر بیان داشت. وی در این مقاله «ماشین نویسنده‌ای» را تشریح کرده است که نیم قرن بعد به واقعیت پیوست.

 

داگلاس انگلبارت

 



مطلب بعدی : آشنایی با روتینگ