سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش شبکه مقدماتی


فصل اول: اصول و مفاهیم اولیه شبکه

  • مفاهیم اولیه شبکه

در این بخش با موارد زیر آشنا می شویم:


  •      مفاهیم اولیه شبکه های کامپیوتری 
  •     نحوه برقراری ارتباط میان آن ها 
  •     ارسال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر


ما در زندگی روزمره بارها با زدن چند کلیک کوچک ایمیل هایمان را ارسال می کنیم و یا با وارد کردن آدرس URL یک صفحه وب می توانیم بلافاصله آن را مشاهده کنیم.اما این اتفاقات چگونه امکان پذیرند.

دنیا امروزه با این تکنولوژی درگیر است. از یک شرکت که بر روی پروژه ای کار می کنند تا یک پدر بزرگ که ایمیل به نوه اش می فرستد. اما چگونه می توان یک ایمیل را از نقطه ای به نقطه دیگر ارسال نمود و یا اینکه چگونه یک آدرس URL به سرویس دهنده آن می رسد.

1

شبکه در واقع یک مجرا می باشد که یک کامپیوتر جهت ارسال اطلاعات به کامپیوتر دیگر از آن استفاده می کند. میلیون ها شبکه مختلف امکان ارتباط میان کامپیوترهای مختلف را به وجود می‌ آورند. برای ایجاد یک شبکه حتما نیاز نیست دو سر آن کامپیوتر وجود داشته باشد. کامپیوتری که از یک پرینتر که به اشتراک گذاشته شده است استفاده می کند از یک شبکه بهره برده است.


2

البته اکثر شبکه ها پیچیده تر از این شبکه هستند.

شبکه های کامپیوتری را می توان از لحاظ جغرافیا به دو دسته تقسیم نمود:

<** ادامه مطلب... **>

·         هر گروه کامپیوتری که در یک محدوده جغرافیایی به یکدیگر متصل شده باشند تشکیل یک شبکه محلی یا

 Local Area Network - LAN را می دهند. این نوع شبکه را می توان به صورت کابلی – بی سیم یا ترکیبی از این دو ایجاد نمود.

·         در صورتی که شبکه های LAN در یک مجموعه جغرافیایی بزرگ تر به هم وصل شوند تشکیل یک شبکه گسترده و یا Wide Area Network - WAN را می دهند. با شبکه WAN  می توان به طور مثال دفاتر مختلف یک شرکت در سرتاسر جهان و یا کشور را به هم وصل کرد و همچنین WAN ارتباط سیستم خانگی ما را با اینترنت به وجود می آورد.

قبل از اینکه به اجزای تشکیل دهنده این دو شبکه بپردازیم بهتر است تا با نحوه دریافت اطلاعات ارسالی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر بیشتر آشنا شویم، حال به یک مدل ساده می پردازیم:

به آخرین باری که یک نامه را ارسال کردید فکر کنید. چگونه اداره پست این نامه را به مقصد نهاییش می رساند؟ از بسیاری جنبه ها شبکه رفتاری مانند اداره پست دارد. از این رو بهتر است به فرآیند ارسال و دریافت نامه نگاه دقیق تری بیندازیم.

3

فرض کنید نامه ای برای دوست خود نوشته اید بعد آن را درون پاکت قرار داده و آدرس دوست خود را بر روی آن می نویسید. این آدرس در یک ساختار سلسله مراتبی از اطلاعات شخصی یعنی نام دوست شما شروع شده و به اطلاعات عمومی تر همچون آدرس و کد پستی منتهی می شود.اداره پست به هر یک از این سطوح اطلاعاتی برای رساندن نامه به مقصد صحیح آن نیاز خواهد داشت. پس از آدرس دهی نامه آن را به صندوق پست می اندازید سپس مامور پست آن را به نزدیک ترین اداره پست تحویل می دهد.ارسال یک ایمیل نیز از مراحل مشابهی پیروی می کند.کلیک بر روی ارسال مانند انداختن نامه در صندوق پست می باشد.

4

5

حال به مرحله بعد که در اداره پست اتفاق می افتد نگاهی می اندازیم.اداره پست نامه ها را بر اساس اطلاعات عمومی تر یعنی آدرس و کد پستی مرتب سازی می کند و نامه شما درون یک صندوق دیگر قرار می گیرد و به اداره پست بعدی که در مسیر مقصد نامه قرار دارد ارسال می نماید و این مرحله تا رسیدن نامه به آخرین اداره پست ادامه پیدا می کند.

6


7

در آخرین اداره پست نامه ها بر اساس اطلاعات شخصی تر مانند نام کوچه و... دسته بندی می گردد و در نهایت نامه بر اساس نام گیرنده به صاحب اصلی آن تحویل داده می شود.


8

شبکه های کامپیوتری نیز رفتاری مانند این را دارند به این صورت که داده های ارسالی همچون یک ایمیل بر اساس اطلاعات و آدرس مقصد از کامپیوتر دیگر حرکت نموده تا به مقصد نهایی و کامپیوتر گیرنده آن برسد.

10





مطلب بعدی : آشنایی با روتینگ